Blog

כמה זמן לוקח פינוי בינוי – המדריך המקיף

רותם שני | רותם שני

פינוי בינוי הוא תהליך מורכב וממושך כחלק מהתחדשות עירונית. בפינוי בינוי מבנים ישנים נהרסים ובמקומם נבנים מבנים חדשים ומתוכננים בקפידה.
תהליך זה כרוך בשינויים מהותיים בחיי הדיירים, בסביבה העירונית ובפן הכלכלי כל האיזור.
במאמר זה נסקור את השלבים השונים של תהליך הפינוי בינוי, נבחן את לוחות הזמנים המשוערים ואת הגורמים המשפיעים על משכו, וננתח את ההיבטים המשפטיים והרגולטוריים החשובים.

שלבי תהליך הפינוי בינוי

תהליך הפינוי בינוי מורכב משורה של שלבים, החל מהיוזמה הראשונית ועד להשלמת הפרויקט ומסירתו לדיירים החדשים. להלן סקירה כללית של השלבים העיקריים:

  1. יוזמה ראשונית: השלב הראשון כולל יוזמה של החברה היזמית / חברת בנייה או קבוצת דיירים להתחיל בתהליך פינוי בינוי במתחם מסוים.
  2. שלב ההסכמות: בשלב זה נדרשת הסכמה של רוב הדיירים במתחם על ביצוע הפרויקט (לפחות 70% מהדיירים) . ההסכמה מתבטאת בחתימה על הסכם מול החברה היזמית המפרט את תנאי הפינוי, תוכניות בנייה של הדירות החדשות שיקבלו הדיירים ועוד.
  3. הליך תכנוני:  לאחר קבלת ההסכמות, מתחיל ההליך התכנוני,  הכולל הכנת תוכניות בניין מפורטות, קבלת היתרי בנייה מהרשויות המקומיות ואישור התוכניות בוועדות התכנון השונות.
  4. פינוי הדיירים:  לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים, מתבצע תהליך של פינוי הדיירים מהמבנים הישנים והעברתם למגורים זמניים שהוסכמו מראש.
  5. בניית המבנים החדשים: בשלב זה מתחיל הריסה של הבניינים הישנים ובניית המבנים החדשים, הכוללת עבודות תשתית, בניית שלד, התקנת תשתיות פנימיות וחיצוניות, גמר ועיצוב.
  6. מסירת הדירות: לאחר השלמת הבנייה, מתבצעת מסירת הדירות החדשות לדיירים.

לוחות זמנים והגורמים המשפיעים עליהם

משך תהליך פינוי בינוי משתנה מפרויקט לפרויקט ותלוי במספר גורמים, ביניהם:

  • גודל הפרויקט: פרויקטים גדולים ומורכבים דורשים מן הסתם יותר זמן להשלמה.
  • מורכבות התכנון: לתוכניות מורכבות הדורשות שינויים מהותיים בתב”ע ידרש זמן רב יותר לאישור.
  • כמות דיירים: ככל שמספר הדיירים במתחם גדול יותר, כך התהליך עלול להתארך.
  • הליכים בירוקרטיים: התמודדות עם הבירוקרטיה והרגולציה עלולה לעכב את התקדמות הפרויקט.
  • סכסוכים משפטיים: סכסוכים בין הדיירים, בין הדיירים לבין היזם או בין היזם לרשויות עלולים לעכב את התהליך.

היבטים משפטיים ורגולטוריים

תהליך הפינוי בינוי מווסת על ידי חוק פינוי בינוי ותקנות משנה. החוק קובע את הכללים וההליכים שצריך לעמוד בהם, מגדיר את הזכויות והחובות של הדיירים והיזמים, ומעניק הטבות מס שונות לפרויקטים אלו.

אתגרים וקשיים בתהליך פינוי בינוי

  • הסתדרות הדיירים: קבלת הסכמה של כל הדיירים על ביצוע הפרויקט היא משימה מורכבת, שכן לכל דייר יש אינטרסים שונים.
  • קשיים כספיים: מימון פרויקטים גדולים של פינוי בינוי דורש השקעות כספיות משמעותיות ולכן מצריך מהחברה היזמית להיות בעלת איתנות פיננסית
  • שינויים בתוכניות: במהלך התהליך עלולות לחול שינויים בתוכניות הבנייה, דבר שעלול לגרום לעיכובים ועלויות נוספות.

לסיכום

האופציה של פינוי בינוי ככלי בהתחדשות עירונית הוא חשוב מאוד, ובעל חשיבות לשני הצדדים, אך הוא כרוך בתהליך מורכב וממושך. כדי להבטיח את הצלחת הפרויקט, יש צורך בתכנון מדוקדק, בשיתוף פעולה בין כל הגורמים המעורבים ובניהול מקצועי של הפרויקט.

אנחנו, בחברת רותם שני, מובילים בתחום ההתחדשות העירונית מזה שלושה עשורים ונותנים לדיירים ולבעלי הקרקע מענה מקיף ויצירתי לפרויקטים של פינוי בינוי. צוות המומחים של החברה מלווה את הדיירים בכל שלבי הפרויקט, תוך הקפדה על שקיפות מלאה ושירות אישי . בזכות החזון הסביבתי והקהילתי שלנו אנו מבטיחים ליצור סביבת מגורים איכותית ומודרנית, תוך שמירה על האינטרסים של שני הצדדים.

© כל הזכויות שמורות
לרותם שני יזמות והשקעות בלבד

כל ההדמיות הינן להתרשמות בלבד ולא תחייבנה את החברה. החברה מחויבת אך ורק לתכניות המצורפות להסכמי המכר.
כל המידע המופיע באתר, לרבות אך לא רק: סרטונים, הדמיות, תכניות, עיצוב פנים וחוץ, אביזרים, פרטים ריצוף וחיפוי, מידות פתחים (לרבות גודל ומיקום), פיתוח סביבתי, ייעודי מקרקעין, ריהוט, וכיו”ב,
אינו מהווה הצעה ו/או התחייבות מצד החברה ומופיע לצורך המחשה והתרשמות בלבד. בעת השארת פרטים בטופס התקשרות הינך מאשר פנייה טלפונית וכן SMS בנושא פנייתך.
יחידות דיור בתכנון, בביצוע ובשיווק – כולל יחידות דיור בחברת הבת “רותם שני אלה” נכון לתאריך 12/22 לאחר בחירת נציגות ובמו”מ משפטי.   טל”ח.

כל ההדמיות הינן להתרשמות בלבד ולא תחייבנה את החברה. החברה מחויבת אך ורק לתכניות המצורפות להסכמי המכר. כל המידע המופיע באתר, לרבות אך לא רק: סרטונים, הדמיות, תכניות, עיצוב פנים וחוץ, אביזרים, פרטים ריצוף וחיפוי, מידות פתחים (לרבות גודל ומיקום), פיתוח סביבתי, ייעודי מקרקעין, ריהוט, וכיו”ב, אינו מהווה הצעה ו/או התחייבות מצד החברה ומופיע לצורך המחשה והתרשמות בלבד. בעת השארת פרטים בטופס התקשרות הינך מאשר פנייה טלפונית וכן SMS בנושא פנייתך. יחידות דיור בתכנון, בביצוע ובשיווק – כולל יחידות דיור בחברת הבת “רותם שני אלה” נכון לתאריך 12/22 לאחר בחירת נציגות ובמו”מ משפטי.   טל”ח.


© כל הזכויות שמורות לחברת רותם שני יזמות והשקעות בלבד